Pasta hoort bij gezonde voeding

Pasta is met stip nummer 1 als favoriet eten van veel Nederlanders. Maar vaak ook een van de eerste gerechten die wordt geschrapt als men een gezonder eetpatroon wil . Onterecht! Het eten van pasta hoort volgens het voedingscentrum thuis in een gezond eetpatroon, waarin afwisseling, de schijf van vijf en alles met mate belangrijke steekwoorden zijn.

In pasta bevinden zich koolhydraten. Bij koolhydraten denken mensen vaak aan dikmakers. Door koolhydraten niet te eten denkt men dus goed bezig te zijn om gezond te eten, dit is echter niet altijd het geval. Het gaat om de balans. Onze pasta bevat door de manier van malen van het graan en de bereiding naast veel meervoudige koolhydraten, zetmelen en andere belangrijke voedingsstoffen. De meervoudige koolhydraten zorgen voor een trage opname in het bloed en zijn een belangrijke energiebron en de enige bron voor de hersenen. Ook zorgt de trage opname in het bloed voor een stabielere bloedsuikerspiegel en als onderdeel van een volwaardig voedingspatroon draagt onze pasta bij aan een gezond gewicht.

SPELT: Volwaardig oergraan met hoge voedingswaarde

Vooral speltpasta is erg gezond. Spelt is een van de oudste graansoorten ter wereld. Spelt is graan zoals het van het veld komt, het wordt gepeld gemalen en tot pasta verwerkt. Er worden geen bewerkingen gedaan. Huidige tarwes zijn hoog in gluten, waar veel mensen gevoelig voor zijn. Speltpasta is voor mensen met gevoelige darmen daarom een veel betere pasta.

BETA-GERST: 160% dagelijkse hoeveelheid Beta-glycanen, veel vezels, veel smaak

Pasta gemaakt van beta-gerst is een goed ingrediënt voor zogenaamde functionele voeding – voeding met gezondheidsverbeterende toevoegingen. Gerstpasta is namelijk een uitstekende bron van vezels en antioxidanten. In een portie gedroogde gerstpasta zit al 30% (!!) van de dagelijkse behoefte aan voedingsvezels, dat is 160% van de dagelijkse behoefte aan beta-glycanen. Beta-glucanen reguleren het cholesterolgehalte in het lichaam en zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

KAMUT: Oertarwe, meer voedingswaarde, geen toevoegingen

Kamutpasta is een pasta die steeds vaker terugkomt in gezondheidsartikelen. Kamut is net als spelt en gerst een ‘oergraan’. Kamut is altijd biologisch geteeld. Kamut is rijk aan meerdere voedingsstoffen zoals amino-zuren en proteïnen en kamutpasta bevat vele mineralen, vooral selenium, zink en magnesium. Daarnaast heeft deze graansoort een hoog eiwitgehalte en is het rijk aan voedingswaarde, rijker dan vele basis tarweproducten. Door het hoge percentage aan lipiden, die meer energie in het lichaam produceren dan koolhydraten, wordt kamut ook veel door atleten en duursporters gebruikt.

REFERENTIE INGRID HOEFNAGELS, DIETISTE

Door de smakelijkheid, hoge voedingswaarde en verzadiging is de pasta van Pasta Pura uitstekend in te passen bij overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Wij raden speltpasta aan bij mensen die last hebben van het prikkelbare darm syndroom.

 

 
 
css.php